Gazdaság,  Hírek

Xbox árak emelkednek világszerte a vámok miatti bizonytalanság közepette

A Microsoft a közelmúltban jelentős áremelést hajtott végre Xbox konzoljain, megemlítve a növekvő fejlesztési költségeket és a „piaci körülményeket” mint az áremelés okait. Az áremelések mértéke országonként változik; az Egyesült Királyságban az Xbox Series S konzol ára 50 fonttal emelkedett, így az új ár 299,99 font lett. Az Egyesült Államokban még drámaibb áremelkedéseket tapasztalhattunk, ahol a Series X ára 100 és 130 dollár közötti összeggel nőtt, a modelltől függően. Ez a lépés az amerikai vámokkal egy időben történt, amelyek várhatóan tovább növelik a fogyasztói árakat, növelve ezzel a globális gazdasági bizonytalanságot. A Microsoft azonban nem tette egyértelművé, hogy a vámok lennének az árnövelés mögött álló fő tényezők.

A világ más országaiban is emelkednek az Xbox árak; Európában a Series S ára 80 euróval, míg Ausztráliában 50 dollárral emelkedik. Ez a lépés jelentős változást jelent az iparágban, ahol általában a konzolok megjelenését követően az árak csökkennek. A Microsoft egy blogbejegyzésben közölte, hogy „megértjük, hogy ezek a változások kihívást jelentenek”, és hangsúlyozta, hogy a döntéseket gondos mérlegelés után hozták meg, figyelembe véve a piaci körülményeket és a növekvő fejlesztési költségeket.

Kedhrin Gonzalez, a Rip & Tear stúdiók alapítója, a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az árak emelkedése „elkerülhetetlen” volt, és a jelenlegi vámzavarok „katalizálják” ezt a folyamatot. „A játékosok fogják a legnagyobb árat megfizetni, és nincs sok remény a csökkentésre” – tette hozzá. Gonzalez úgy véli, hogy ez jelentősen befolyásolhatja a Microsoft már amúgy is szerény Xbox eladásait, és szélesebb iparági következményeket is kiválthat. „Valószínű, hogy nem ez lesz az utolsó áremelés, amit látunk” – tette hozzá.

Christopher Dring, aki a játékiparral foglalkozó The Game Business hírlevél szerzője, szintén a vámokat emelte ki, mint a döntés egyik tényezőjét. „Mivel a kiegészítők és alkatrészek Kínában készülnek, a kapcsolat nyilvánvaló” – mondta. Ugyanakkor hozzátette, hogy más tényezők is közrejátszanak, mint például az infláció, a valutaárfolyamok változása és a „vállalkozás általánosan növekvő költségei”. „Mindez zűrzavart okoz egy olyan iparágban, amely korlátozott növekedést tapasztal” – tette hozzá. A konzol játék szegmens a felhasználók számát tekintve az elmúlt 20 évben alig nőtt, míg a gyártási és játékfejlesztési költségek exponenciálisan emelkedtek. „Bármilyen költségnövekedés, még egy kis vám is, komoly hatással lehet a készülékek nyereségességére.”

Történelmileg a konzolok megjelenését követő években az árak csökkentek, ám a jelenlegi generáció esetében ennek éppen az ellenkezője figyelhető meg. A Sony például 2020-ban, amikor a PlayStation 5 digitális kiadását bemutatta, 360 fontért listázta azt az Egyesült Királyságban, de az ár az évek során 429,99 fontra emelkedett. Eközben a jövőbeli Xbox játékok ára is kérdéses, mivel a cég bejelentette, hogy „néhány új, első féltől származó játékunk” ára 2025-re 79,99 dollárra emelkedik. Ez ugyanaz az ár, amelyet a Nintendo a közelgő Mario Kart World számára bejelentett, és amely aggodalmat keltett a játékosok körében, akik „megfizethetetlennek” nevezték azt.

A Microsoft ugyanakkor tisztázta, hogy nem tervezi a meglévő játékok áremelését, csak bizonyos új címekét, amelyeket a cég saját maga fejleszt. Azonban a vállalat nem árulta el, hogy tervez-e áremelést bizonyos jövőbeli játékok esetében az Egyesült Királyságban is. „A helyi árak országonként és platformonként eltérhetnek” – tette hozzá a cég. A jövőbeli kilátások tehát nem tűnnek kedvezőnek sem a játékosok, sem a fejlesztők számára, és a piaci helyzet továbbra is aggodalomra ad okot.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/cze1zn9d9p4o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük