Hírek,  Tech

Új korszak előtt az Air Force One, de milyen is valójában belül?

Az Air Force One, az Egyesült Államok elnöki repülőgépe, gyakran rejtett világot jelent a vele utazó újságírók számára. A sajtó számára fenntartott kabin a gép hátsó részében található, ahová egy hátsó lépcsőn és egy kanyaron át lehet eljutni. Az elnöki lakosztályhoz, amely a gép elején helyezkedik el, már komoly tárgyalásokat kell folytatni a fegyveres titkos szolgálati ügynökökkel, akik a szomszédos kabinban őrzik az elnök biztonságát. Donald Trump közelmúltbeli közel-keleti útján, amelynek során a híres gép jövője is nagy beszédtéma volt, Sean Hannity, a Fox News műsorvezetője prioritást élvezett, így közvetlenül a elnökkel készíthetett interjút. Mi, a kiszálló sajtó munkatársai, azonban a repülőgép kicsi részlegében maradtunk.

Ez az út egy igazi időpróba volt, hiszen három országot látogatott meg három éjszaka alatt, fél világnyira a hazájától. Az elnök ennek kapcsán „túraállóképességi tesztnek” nevezte a programot, amelyet a stábjának és a sajtónak is menedzselnie kellett. Az elnöki repülőgép nem mondható rossz repülési módnak, hiszen a 14 kényelmes ülés hasonló a belföldi első osztályú járatokhoz. Van egy fürdőszoba, valamint egy asztal, amelyen különféle nassolnivalók találhatók, köztük az Air Force One márkájú M&M cukorkák, amelyek az elnök aláírásával díszítve kaphatók, de máshol nem. A kabinban egy pár televízió monitor is található, amely általában az elnök által preferált hírcsatornát sugározza (Joe Biden idején a CNN, míg Trump alatt a Fox News volt a kiválasztott).

Bár a repülőgép belseje kényelmes és jól felszerelt, a híres gép hamarosan radikális átalakításon mehet keresztül, amennyiben Trump elfogadja a katari ajánlatot, amely egy új „palotát az égen” kínál – ez lenne a legnagyobb külföldi ajándék, amit valaha egy amerikai elnök kapott. Technikai értelemben az „Air Force One” egy rádióhívó jelzés, amely bármely, az Egyesült Államok elnökével repülő légierőgép számára vonatkozik. A kis propelleres gép, amelyet Lyndon Baines Johnson használt az 1960-as években, szintén Air Force One volt. Azonban a legtöbb ember által elképzelt Air Force One a 747-200b típusú gép, amely vízszínű, acélkék és fehér festéssel rendelkezik, amit Jackie Kennedy választott ki 1962-ben.

Jelenleg két ilyen 747-es repülőgép található az Egyesült Államok légierőjének flottájában, amelyek 1990 óta üzemelnek. Az évek során a technológia, mind a repülőgép tervezésében, mind más területeken, jelentős fejlődésen ment keresztül. A gépeket ugyan modernizálták, de a karbantartási költségek folyamatosan növekednek, és a repülőgépek öregedése is egyre inkább érezhető. Ez különösen zavarja a jelenlegi elnököt, aki az egyetlen elnök, aki már a hivatalba lépése előtt saját repülőgéppel és légitársasággal rendelkezett. Trump egy ipari tájékoztatón Abu Dhabiban a gép korát túlozva azt mondta: „Most elindulok egy 42 éves Boeing-gel”.

A modernizált elnöki repülőgép, amely a Boeing gyárában készül, már Trump első mandátuma alatt is téma volt, az elnök saját színpalettáját választotta ki hozzá, eltörölve Kennedy dizájnját. A gép szállítását eredetileg 2021-re tervezték, de a költségtúllépések és késések miatt egyre valószínűbb, hogy a két új repülőgép nem lesz elérhető Trump második mandátuma alatt, amely 2029 januárjában ér véget. Trump Elon Muskot bízta meg a folyamat felgyorsításával, és állítólag magánbeszélgetések során kifejezte, hogy zavarba ejti, hogy elavult gépen kell utaznia.

Ezért Trump a katari ajánlat iránti lelkesedése érthető, amely egy 400 millió dolláros, fényűző 747-8-as repülőgépet kínál. A hír, hogy Katar ilyen nagylelkű ajándékot kínál, nemrégiben robbant be a hírekbe, de a háttérben már hónapok óta dolgoznak az ügyön. Trump titokban meglátogatta a szóban forgó repülőgépet február közepén, nem sokkal második mandátuma megkezdése után. Az ilyen jelentős ajándék jogi és etikai aggályokat vet fel, és a repülőgép átalakítása is komoly technikai kihívások elé állítaná az amerikai elnök biztonsági csapatát.

A repülőgépet fel kell készíteni a légi utántöltésre és modern kommunikációs, biztonsági berendezésekkel kell felszerelni. Az aktuális modellek olyan rendszerekkel rendelkeznek, amelyek képesek ellenállni egy nukleáris robbanás elektromágneses impulzusának. Az átalakítási folyamat, amelyet Richard Aboulafia, az AeroDynamic Advisory ügyvezető igazgatója említ, évekig eltarthat, legkorábban 2030-ig. A repülőgépet nemcsak át kell alakítani, hanem minden egyes alkatrészt is szétszedni, hogy azokat a legmagasabb biztonsági követelményeknek megfelelően újra össze lehessen szerelni. A repülőgép belsejének átrendezése is szükséges lehet, hiszen valószínű, hogy az eredeti tervek szerint nem volt sajtókabin a repülőgépen.

Mindezek mellett a költségek a biztonsági módosításokkal együtt könnyen elérhetik az 1 milliárd dollárt, de Trump dönthet úgy, hogy néhány, vagy akár az összes biztonsági módosítást figyelmen kívül hagyja, hiszen ő az elnök. A légierő, amikor véglegesen nyugdíjba vonja a jelenlegi 747-es flottáját, egy olyan repülőgépet von ki a forgalomból, amely évtizedek óta része az amerikai történelemnek. Az Air Force One nem csupán egy repülőgép, hanem az amerikai elnökség hatalmának és tekintélyének szimbóluma, amely a legnagyobb biztonsággal szállítja az ország vezetőjét a világ minden tájára.

Forrás: https://www.bbc.com/news/articles/c5ygvn5g452o

Szólj hozzá

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük