
A milliárdos titkos terve: Miért akarja megvenni a Royal Mailt?
Április végén egy cseh milliárdos, Daniel Kretinsky veszi át a 500 éves Royal Mail irányítását. Kretinsky, aki egy futballklub társtulajdonosa és jelentős befektetője egy brit szupermarketláncnak, sokakat meglepett azzal, hogy egy ilyen elöregedett intézményt vásárol. Az érdeklődését sokan kérdőjelezték meg, különösen, hogy a Royal Mail a közelmúltban súlyos pénzügyi gondokkal küzdött. A céget Henry VIII alapította több mint 500 évvel ezelőtt, és azóta a brit élet szerves részévé vált. A legtöbb embernek kedves emlékei fűződnek a postásukhoz, aki minden nap hozza a leveleket és csomagokat. Azonban a közelmúltban a Royal Mail koronája megkopott: a cég veszteségekkel küzd, piaci részesedését folyamatosan veszti, és a munkavállalóival való kapcsolata is feszültté vált a sorozatos sztrájkok miatt.
A Royal Mail levélküldeményei drasztikus csökkenésen mentek keresztül az utóbbi években; 2004-ben még 20 milliárd levelet küldtek, míg tavaly a számuk már csak 7 milliárd körül alakult. A cég a közelmúltban 10,5 millió font bírságot kapott az Ofcom-tól, mivel nem tudta teljesíteni az első és második osztályú levelek kézbesítési céljait. Miközben az e-kereskedelem fellendítette a csomagküldés volumenét, a Royal Mail részesedése a profitábilis piacon folyamatosan csökkent, hiszen új versenytársak, mint a DPD, DHL, Amazon és Evri, elhódították az ügyfeleiket.
Kretinsky számára a Royal Mail megvásárlása, amely 2013-ban privatizálódott 3,3 milliárd font értékben, nem tűnik elsőre logikus lépésnek. A cég részvényei azonnal 38%-ot emelkedtek az első napi kereskedés során, ami sok kritikát váltott ki, mivel sokan úgy vélték, hogy a vállalat alulértékelt. A Covid-időszak csúcsán, 2021 májusában, a Royal Mail értéke több mint 6 milliárd fontra nőtt, de Kretinsky ajánlata idején már csak 2 milliárd font körüli összeg volt. Végül 3,6 milliárd fontért vásárolta meg a céget, ami 63%-kal magasabb ajánlat volt, mint amit előzőleg tett, de még mindig alig haladta meg a privatizációs értékét.
Kretinsky azt állítja, hogy van terve a Royal Mail megújítására. A sikerét az energiaszektorban felhasználva 27,5%-os részesedést szerzett a Royal Mail anyavállalatában, az International Distribution Services-ben (IDS). Cége, az EP Group, egy paneurópai konglomerátumot kíván létrehozni, amelynek három pillére az energia, a kiskereskedelem és a logisztika. Kretinsky az IDS-t a logisztikai pillér alapkövének tekinti, és célja, hogy versenyképes legyen olyan vállalatokkal, mint a Deutsche Post DHL, DPD és Amazon.
A Royal Mail számára komoly kihívást jelent, hogy a törvény által előírt szolgáltatási kötelezettségeknek eleget tegyen. A cégnek heti hat napban kell kézbesítenie leveleket és heti öt napban csomagokat minden brit címre, így nem tudja szabadon választani, hogy mely üzleti területeken szeretne működni. Kretinsky már jelezte, hogy szeretné, ha az Ofcom csökkentené a másodosztályú levelek kézbesítési kötelezettségeit, ami évente 300 millió font megtakarítást jelentene a Royal Mail számára.
A cég jövője szempontjából kulcsfontosságú, hogy a Royal Mail képes legyen növelni a csomagküldési üzletágát, és visszaszerezni piaci részesedését. Kretinsky reményei szerint a GLS, a Royal Mail anyavállalatának másik, profitáló csomagszolgáltatása segíthet abban, hogy a Royal Mail hasonlóan sikeres üzletet építhessen ki. A GLS tavaly 320 millió font profitot termelt, míg a Royal Mail 348 millió font veszteséget könyvelt el.
Kretinsky elkötelezte magát amellett, hogy a Royal Mail márkáját és működését öt évig megőrzi, és nem tervezi a cég szétszedését. A szakszervezetek is reménykednek abban, hogy a Royal Mail nagyobb befektetéseket fog kapni, és végül sikeresebbé válik. Az új szakszervezeti megállapodások is kedvezőek, mivel a munkavállalók védelmét szolgáló kötelezettségeket is tartalmaznak.
A jövőbeni változások között szerepelhet a másodosztályú levelek kézbesítési gyakoriságának csökkentése és a Royal Mail új csomagmegőrzői, amelyek a kényelmet szolgálják. Kretinsky hisz abban, hogy a csomagküldés jövője az otthonon kívüli (OOH) kiszállításban rejlik. A közelmúltban a Sainsbury’s bejelentette, hogy az első szupermarket, amely együttműködik a Royal Mail-lal, csomagmegőrzőket telepít az áruházakba. A Royal Mail új, kisméretű csomagok átvételére alkalmas postafiókokat is tesztel, amelyek kényelmes megoldásokat kínálnak a vásárlóknak.
Daniel Kretinsky tehát nemcsak egy cég megvásárlására készül, hanem a brit posta jövőjét is formálja. A Royal Mail, mint a brit nemzeti infrastruktúra része, számos kihívással néz szembe, de a milliárdos ambíciói és tervei alapján talán elérheti, hogy a cég újra virágzásnak induljon, és a kihívásokat sikeresen leküzdje.

