
A Tesco bocsánatot kér a weboldalt és applikációt érintő szoftverhiba miatt
A Tesco, az Egyesült Királyság legnagyobb szupermarketlánca, a közelmúltban bocsánatot kért a vásárlóitól, miután jelentős IT problémák léptek fel, amelyek miatt sokan nem tudták módosítani online rendeléseiket, illetve nem fértek hozzá digitális Clubcardjaikhoz. A probléma péntek délután kezdődött, amikor a vásárlók a közösségi médiában kezdték el megosztani tapasztalataikat, és panaszaikat a Tesco weboldalával és mobilalkalmazásával kapcsolatban.
A Tesco szóvivője a BBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy sikerült orvosolniuk egy szoftverproblémát, amely ideiglenesen érintette az ügyfeleket, akik a weboldalon és az applikáción keresztül próbáltak vásárolni. A Tesco kifejezte sajnálatát a kellemetlenségek miatt, és megpróbálták a lehető leggyorsabban helyreállítani a szolgáltatásokat. Az érintett vásárlók a közösségi médiában többféle problémát soroltak fel, például nem tudtak változtatni online rendeléseiken, ami sokak számára okozott fejtörést.
A Tesco hivatalos közösségi média fiókja az X platformon válaszolt egyik panaszos felhasználónak, jelezve, hogy a rendszer jelenleg „szakaszos problémákkal” küzd, és az informatikai csapatuk keményen dolgozik a megoldáson. A Downdetector nevű szolgáltatás, amely az internetes problémák nyomon követésére specializálódott, azt mutatta, hogy a Tesco weboldalával és alkalmazásával kapcsolatos panaszok száma 14:00 BST körüli időpontban emelkedett meg, és körülbelül két órával később kezdett csökkenni.
A Tesco Clubcard hűségprogramja, amely kedvezményeket kínál a vásárlóknak boltban és online, 2024 elején már több mint 20 millió tagot számlált. Azonban a pénteki problémák rávilágítottak arra, hogy a vásárlók egy részének nehézséget okozott a Clubcardjaik használata is, hiszen sokan nem tudtak pontokat gyűjteni vagy kuponokat felhasználni a vásárlásaik során. Az érintett felhasználók közül többen arról számoltak be, hogy négy órán keresztül tapasztalták a problémákat, miközben a Tesco válaszolt nekik, hogy a szolgáltatásaik „technikai problémákkal” küzdenek, és arra kérték őket, hogy próbálkozzanak újra később.
A Tesco mellett más nagy brit kiskereskedők, mint például a Marks and Spencer (M&S) és a Co-op, szintén komoly zűrzavaron mentek keresztül az utóbbi hetekben, de esetükben a problémák kibertámadásokra vezethetők vissza. A Tesco esetében azonban nincs arra utaló jel, hogy a problémák hacker tevékenység következményei lennének. A brit Nemzeti Bűnügyi Ügynökség arról tájékoztatta a BBC-t, hogy próbálják felderíteni a Marks and Spencer és a Co-op számítógépes támadásainak elkövetőit.
A Tesco mellett a Peter Green Chilled logisztikai cég, amely jelentős szupermarketeket lát el, szintén érintett, de a versenytársaihoz képest viszonylag kicsinek számít. Eközben a Tesco a saját boltjaiban önkiszolgáló rendszerek bevezetését is teszteli, hogy csökkentse a bolti lopásokat. A szakértők véleménye szerint azonban nehézségekbe ütközhet egy új felhasználási módot találni a House of Fraser épületének, amely a közelmúltban szintén a kibertámadások következtében nehéz helyzetbe került.
A Tesco helyzete jól mutatja, hogy a modern technológiai megoldások, bár számos előnnyel járnak, ugyanakkor sebezhetővé is tehetik a vállalatokat. Az online vásárlás növekvő népszerűsége miatt a vásárlók egyre inkább támaszkodnak a digitális szolgáltatásokra, így bármilyen zűrzavar komoly hatással lehet a vállalatok hírnevére és ügyfélkapcsolataira. A Tesco esetében a helyreállítási folyamat már megkezdődött, és remélhetőleg a jövőben elkerülhetik a hasonló problémákat.

