
Mi rejlik az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok vámmegállapodásában?
A legfrissebb hírek szerint az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok megállapodásra jutott az áruk közötti vámok csökkentéséről, amely a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatokat érinti. Donald Trump amerikai elnök 10%-os általános vámot vezetett be a világ számos országából érkező importokra, amely a legtöbb brit termékre továbbra is vonatkozik, amikor azok az Egyesült Államokba érkeznek. Azonban az új megállapodás értelmében a brit exportok egy részére, például az autókra, acélra és alumíniumra vonatkozóan csökkentették vagy teljesen eltörölték a vámokat.
A megállapodás részletei még nem véglegesek, és Trump a közösségi médiában úgy nyilatkozott, hogy ez egy „nagy kereskedelmi megállapodás”, azonban a valóságban nem tekinthető annak. Az elnöknek nincs hatásköre arra, hogy olyan típusú szabadkereskedelmi megállapodást írjon alá, mint amilyet India és az Egyesült Királyság kötött a közelmúltban; ezt a Kongresszusnak kell jóváhagynia. A megállapodás inkább egy szűk keretet jelent, amely egyes vámok visszafordítását vagy csökkentését célozza, de a részletes tárgyalások és jogi eljárások hónapokig eltarthatnak.
Trump korábban 25%-os importadót vetett ki az Egyesült Államokba érkező autókra és autóalkatrészekre, amely a már meglévő 2,5%-os vám mellett érvényesült. Az új megállapodás értelmében ez az adó 10%-ra csökkent a maximálisan 100 000 brit autóra, ami megegyezik azzal a mennyiséggel, amelyet a brit ipar tavaly exportált az Egyesült Államokba. Azonban a 100 000 darabot meghaladó export esetén a vám mértéke 27,5%-ra emelkedik. Az Egyesült Királyság legnagyobb exportterméke az autóipar, amely tavaly körülbelül 9 milliárd font értékben jutott el az Egyesült Államokba. A Jaguar Land Rover, amely az autóinak közel negyedét az Egyesült Államokba exportálja, üdvözölte a megállapodást, mondván, hogy az „nagyobb bizonyosságot teremt az iparágunk számára”. Ugyanakkor az autóipar vezetői figyelmeztettek, hogy a kvóta versenyelőnykorlátot jelenthet a gyártók számára.
A brit kormány jelenleg 10%-os vámot vet ki az Egyesült Államokból érkező autókra, de egyelőre nem világos, hogy ez a vám változik-e a közeljövőben. Az Egyesült Államok korábban azt követelte, hogy a brit kormány csökkentse az adót 2,5%-ra, amit Rachel Reeves, a brit pénzügyminiszter nyitottnak mutatott az ügyben.
A megállapodás részeként a Rolls-Royce motorok és repülőgépalkatrészek vámmentesen exportálhatók az Egyesült Államokba. A márciusi 25%-os vámot az acél- és alumíniumimportokra eltörölték, ami kedvező hír a brit Steel vállalat számára, amely állami irányítás alá került, miközben próbálta fenntartani működését. Ugyanakkor a Fehér Ház kijelentette, hogy kvótát fognak bevezetni a „legkedvezőbb nemzet státuszú” brit acél- és alumíniumtermékekre. Jelenleg nem világos, hogy mennyit tudnak exportálni az Egyesült Államokba a kvótarendszer keretein belül anélkül, hogy magasabb vámokat kellene fizetniük.
A gyógyszeripari megállapodás részletei még nem ismertek, a brit kormány azonban jelezte, hogy folytatni fogják a munkát a kölcsönös vámok ügyében. A gyógyszerek jelentős exportot jelentenek az Egyesült Királyság számára az Egyesült Államokban, tavaly a gyógyszerek értékesítése körülbelül 6,6 milliárd fontot tett ki, ami a második legnagyobb brit exporttermék az Egyesült Államokban. Az amerikai kormány úgy nyilatkozott, hogy a két ország „hamarosan jelentősen kedvezményes bánásmódra fog tárgyalni a gyógyszerek terén”.
A digitális szolgáltatásokra vonatkozó 2%-os brit adóra nem került sor változtatásra a megállapodásban, ami vitás ponttá vált. Azok a vállalkozások, amelyek közösségi médiát, keresőmotorokat vagy online piactereket üzemeltetnek, kötelesek ezt az adót megfizetni, ha a globális bevételük meghaladja az 500 millió fontot, és az Egyesült Királyságból származó bevételük eléri a 25 millió fontot. Az amerikai techóriások, mint a Meta, Google és Apple, könnyedén megfelelnek ennek a küszöbnek.
A brit kormány a megállapodás keretében azt is hangsúlyozta, hogy nem engednek a brit élelmiszerbiztonsági szabályokból, és az amerikai hormonkezelt hús nem fog bejutni a brit piacra. Az Egyesült Államokban sok gazdálkodó használ növekedési hormonokat a marhahús előállítása során, ami az Egyesült Királyságban és az Európai Unióban az 1980-as évek óta tiltanak. Az Egyesült Államok korábban a mezőgazdasági termékek, köztük a hormonkezelt marhahús szabályainak enyhítésére törekedett, de a brit kormány inkább az EU-val való összhangot választotta.
A megállapodás részeként a brit kormány az etanol amerikai importjára vonatkozó vám eltörlését is bejelentette, ám a Nemzeti Gazdálkodói Szövetség aggodalmát fejezte ki a bioetanol jelentős mennyiségű beillesztése miatt, amely a brit mezőgazdasági termelők számára problémákat okozhat. A brit kormány továbbra is szélesebb kereskedelmi megállapodást keres az Egyesült Államokkal, miután csökkentették a vámokat az autókra és az acélra. Trump elnök azt nyilatkozta, hogy a vámok „a legfélreértettebb dolgok” a kereskedelemben, és további intézkedésekkel fenyegetőzik. A legfrissebb találkozó a világ két legnagyobb gazdaságának kereskedelmi háborújának deeszkalálására tett lépések egyik legfontosabb jele.

