
Célzott eladások növekedése Trump vámintézkedései nyomán
A Target, az Egyesült Államok egyik jelentős kiskereskedelmi lánca, nemrégiben drasztikusan csökkentette éves elvárásait, miután a vállalat értékesítései jelentősen visszaestek. A cég vezetése ezt a visszaesést egy „nagyon kihívásokkal teli környezetre” hivatkozva magyarázta, amelyet a kereskedelmi vámok bevezetése is súlyosbított. Az eladások 5,7%-os csökkenést mutattak az áprilisi és májusi időszakban, miközben a Target egy másik nehézséggel is szembesült: a sokak által vitatott döntésével, amely a sokszínűségi, egyenlőségi és befogadási célok (DEI) megszüntetésére vonatkozott. Brian Cornell, a Target vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy az áremelkedések lehetősége még nem került megerősítésre, mivel a magasabb importadókkal kapcsolatos árnövekedés csak „végső megoldás” lehet.
Cornell elmondta, hogy az árképzési döntések nagymértékben függenek a vállalat azon erőfeszítéseitől, hogy több terméket szerezzen be az Egyesült Államokban, ezzel csökkentve Kínától való függőségét. Jelenleg a Target legnagyobb eladásai nem létfontosságú termékekre összpontosítanak, mint például lakberendezési cikkek és szépségápolási termékek, míg legnagyobb riválisa, a Walmart, a napi szükségletek, mint a gyümölcsök, tej és tisztítószerek értékesítéséből szerzi bevételeinek jelentős részét. A Target termékeinek többségét Kínából importálja, és a saját márkás termékeinek 30%-a származik a távol-keleti országból. Ez az arány 2017-ben még 60% volt, de a szakértők megjegyzik, hogy a magasabb importvámok hatását nehéz lesz kezelni.
Donald Trump, az Egyesült Államok elnöke, több országra is vámokat vetett ki a Fehér Házba való visszatérése óta, hogy ösztönözze a vállalatokat és a fogyasztókat amerikai termékek vásárlására. Trump reményei szerint ez a politika segíthet növelni az amerikai gyártást és munkahelyeket létrehozni, de közgazdászok figyelmeztetnek, hogy ez árnövekedéshez vezethet a vásárlók számára. A legnagyobb két gazdaság, az Egyesült Államok és Kína között a kereskedelmi háború enyhítésére irányuló tűzszünetet kötöttek, de az amerikai importvámok a kínai árukra továbbra is magasabbak maradtak, 30%-os szinten.
Rick Gomez, a Target kereskedelmi igazgatója, arról tájékoztatott, hogy a vállalat tárgyalásokat folytat a beszállítókkal, és szeretnék bővíteni a beszállítók körét Kínán kívül is, valamint módosítani az áruk rendelésének időpontját és mennyiségét. Gomez úgy véli, hogy ezek az erőfeszítések várhatóan mérséklik a vámok okozta többletkiadásokat. A Walmart a múlt héten bejelentette, hogy áremelésre kényszerül a vámok miatt, ami Trumpot arra ösztönözte, hogy a szupermarketnek inkább „megjelenje a vámokat”, mintsem a költségeket a fogyasztókra hárítsa.
A Target most arra számít, hogy az éves eladások a korábbi 1%-os növekedés helyett alacsony egyszámjegyű csökkenést mutatnak. A cég januárban bejelentette, hogy megszünteti DEI célkitűzéseit, ami a Trump-adminisztráció ellenállása miatt több nagyvállalat hasonló lépéseit is eredményezte. A vállalatot idén korábban beperelte egy részvényesi csoport, amely a floridai Riviera Beach rendőrségi nyugdíjalapjától származott, és azt állította, hogy a Target megtévesztette őket azzal, hogy állítólag elhallgatta a DEI politikáival kapcsolatos kockázatokat. A per a 2023-as LMBTQ+-termékekkel kapcsolatos visszavonulásokra is kitért, amelyek miatt a cég eladásai és részvényei is csökkentek, valamint bojkottokat indítottak el. Cornell elmondta, hogy a DEI politikák visszavonása szerepet játszott az első negyedéves teljesítményben, de nem tudta megmondani, hogy ez pontosan milyen mértékben befolyásolta a számokat.

